فهرست مطالب

سیره پژوهی اهل بیت - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 8، بهار و تابستان 1398)

نشریه سیره پژوهی اهل بیت
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 8، بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/04/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • منصور داداش نژاد*، محمدکاظم علیجانی صفحات 7-23

    ابن شهرآشوب (متوفای 588) در مقدمه کتاب مناقب خویش با اشاره به چهل روایت و خبر در باب مناقب اهل بیت معتقد است اهل سنت در این روایات دست برده و خبر یا حدیث را به گونه ای تنظیم کرده اند که حقوق اهل بیت پایمال شود. او با برشماری ده محور، از اجماع اهل سنت برای خاموش کردن نور الهی پرده برداشته است. این مقاله بر آن است تا با بررسی و نقادی نظرات ابن شهرآشوب، نشان دهد که موارد یاد شده، خط فکری حاکم بر آراء اهل سنت نیست. پاره ای از مواردی که ابن شهرآشوب به عنوان کاستی اهل سنت یاد کرده در میان محدثان شیعه نیز رواج داشته است. برای سنجش روایی نقادی های ابن شهرآشوب، احادیث مورد نظر وی به صورت مقایسه ای در کتب شش گانه اهل سنت و شش کتاب حدیثی شیعه (کتب اربعه، محاسن برقی و بصایر الدرجات) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    کلیدواژگان: ابن شهرآشوب، منابع اهل سنت، مناقب اهل بیت، نقد حدیث
  • علی اکبر ذاکری* صفحات 25-40

    دریافت مالیات از کارهای مرسوم حکومت هاست. مقدار و چگونگی دریافت به صورتی که موجب نارضایتی مردم و تعطیلی واحدهای تولیدی نشود از مهمترین مسایل حکومت ها بوده است. این مقاله با نگاهی تحلیلی به سیره امیرالمومنین، به واکاوی این پرسش می پردازد که ملاک دریافت مالیات در سیره امام چه بوده است؟ در این بررسی نشان داده شد، معیار اصلی امام برای دریافت مالیات توجه به آبادی شهرها بوده است. از این رو ایشان از مازاد بر نیازهای مردم، مالیات دریافت می کرده است. بر همین مبنا، امام دستورالعمل هایی برای کارگزاران صادر کرده بودند تا از سرمایه اولیه مردم، مالیات دریافت نشود. امام علی ع خود بر عملکرد مودیان مالیات نظارت می کردند و بازرسانی نیز برای رسیدگی به شکایات مردم انتخاب کرده بودند.

    کلیدواژگان: خراج، زکات، عدالت اقتصادی امام علی، مالیات
  • محمد حسن بیگی* صفحات 41-57

    پس از رحلت پیامبر جامعه اسلامی به سه گروه تقسیم شد: مهاجران که عمدتا خواهان خلافت ابوبکر شدند، انصار که خواستار خلافت سعد بن عباده بودند و طرفداران خلافت امام علی. در این میان، عباس و چهار پسرش در گروه سوم جای داشتند و از خلافت امام علی حمایت می کردند. نزدیکی عباسیان به علویان تقریبا در سراسر سده نخست هجری ادامه داشت. در آغاز قیام عباسیان در حدود 100 هجری، آنها زیرکانه، بسیاری از الگوهای تبلیغی علویان را به کار گرفتند. عباسیان که مدعی جانشینی از سوی ابوهاشم نوه امام علی بودند، با هوشیاری توانستند از دیگر رقبای خود پیشی بگیرند. سوال اصلی پژوهش آن است که عباسیان در قیام خود چگونه از شعایر شیعی بهره گرفته و از حمایت شیعیان استفاده کردند؟ در این مقاله چگونگی رابطه بنی عباس با شیعیان پیش از دستیابی به قدرت و همچنین استفاده ابزاری آنها از الگوها و روش های شیعیان در راستای تقویت قیامشان مورد بازخوانی و تحلیل قرار گرفته است تا نشان دهد عباسیان چه مقدار از این الگوها بهره بردند تا از طرفداری شیعیان برخوردار شوند.

    کلیدواژگان: تشیع، خلافت، عباسیان، علویان، قیام عباسی
  • سید محمدتقی موسوی کراماتی* صفحات 59-74

    مسئله مهدویت از بنیانی ترین اصول اعتقادی شیعه است. چندان که با این اصل می توان تمایزی خاص میان تشیع و دیگر مکاتب باورمند به موعودگرایی ملاحظه کرد. شیعه پرچمدار قرایتی خاص از موعودگرایی در چهارچوب باور به مهدویت شخصی و موجود بوده است. در دوره امام صادق بنابر فضای باز سیاسی، فرصتی مغتنم به دست آمد تا ایشان نسبت به گذشته، با شکل روشن تری باور به مهدویت را بازنمایی نماید. نوشتار پیش رو می کوشد با رویکردی تحلیلی با استناد به کتاب نعمانی، رویکرد امام صادق را درباره مسئله مهدویت تبیین نماید. نعمانی از علمای متقدم شیعه در کتاب الغیبه، بخش زیادی از روایت های امام صادق را گرد آورده است. بر اساس این کتاب، رویکرد امام صادق را می توان در سه محور انکار ی، اثباتی و تبیینی به بحث گذاشت. رویکرد انکار ی بازتاب نفی حرکت های موعودگرایانه دوره امام صادق است که به صورت کلی در دو بخش انکار فردی و انکار رفتاری ظهور کرده است. رویکرد اثباتی، سه وجه اثباث وجود حضرت مهدی، غیبت حضرت مهدی و انتظار فرج را دربر می گیرد. رویکرد تبیینی شامل معرفی حضرت مهدی، غیبت حضرت مهدی4 و علایم ظهور می شود. این رویکرد موجب پدید آمدن یک مکتب خاص فکری و اعتقادی درباره مسئله مهدویت شد.

    کلیدواژگان: کتاب الغیبه، نعمانی، مکتب جعفری، مهدویت
  • احمد فلاح زاده* صفحات 75-94
    اقدامات سیاسی-اداری مهتدی او را را از دیگر خلفای عباسی متمایز کرده بود. سوال اصلی پژوهش این است که مهتدی برای احیای خلافت عباسیان و مهار فعالیت های شیعیان چه اقداماتی انجام داد؟ این پژوهش با بررسی منابع تاریخی نشان می دهد که مهتدی به سبب انتشار اخبار مربوط به تولد امام دوازدهم و گسترش قیام های شیعی در شهرهای مختلف، به رقابت با امامیه پرداخته بود. از این رو خلیفه عباسی در رقابت معنوی با بیت امام حسن عسکری، تلاش کرد تا ضمن اصلاحات سیاسی در دربار، با پیروی از الگوی فکری خلیفه اموی، عمر بن عبدالعزیز، زهدگرایی را در خلافت عباسی رواج دهد. نابسامانی دربار، سرکشی فرماندهان و ناتوانی او در آرام کردن نظامیان، موجب شده تا برنامه های او به ثمر ننشیند و بلافاصله پس از حکومت کوتاه او، روش خشونت و ارعاب دوره متوکل بر دربار عباسیان مستولی شود.
    کلیدواژگان: امام حسن عسکری، امامیه، زهد سیاسی، مهتدی عباسی
  • علی اکبر جعفری، مهشید سادات اصلاحی*، متین سادات اصلاحی صفحات 95-111
    ثبت وقایع و رویدادهای زندگی پادشاهان به سبک های مختلف، یکی از رایج ترین سنت های تاریخ نویسی در ایران بود. برای اطلاع از فهم تاریخی، تاریخ نگری و تاریخ نگاری در ادوار مختلف، گریزی جز استفاده از این آثار نیست. کتاب عالم آرای شاه طهماسب، نوشته حسینی مرعشی تبریزی حوادث دوره شاه طهماسب را در قالب داستانی-تاریخی در فاصله سال های 930 تا 981 ثبت کرده است. با عنایت به اهمیت این کتاب در مطالعات تاریخی دوره صفوی، به ویژه از نظر بررسی شیعه گرایی رایج در این دوره، این پژوهش درصدد است به روش توصیفی- تحلیلی، ویژگی های تاریخ نگری و تاریخ نگاری حسینی مرعشی تبریزی را با توجه به رویکردهای شیعی مورخ، بررسی و تحلیل کند. سوال اصلی پژوهش این است که شیعه گرایی رایج در دوره صفوی چه تاثیری بر تاریخ نگری و تاریخ نگاری حسینی مرعشی در تالیف عالم آرای شاه طهماسب داشته است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد به رغم داستانی بودن اثر، عواملی همچون مذهب رایج و رسمی تشیع، دیدگاه و گرایش های اعتقادی نویسنده و تاثیرپذیری از شیعه گرایی، در تاریخ نگری و تاریخ نگاری او تاثیرگذار بوده است. لذا مولفه هایی نظیر مشروعیت بخشی به شاه صفوی، نگاه مذهبی مورخ به تاریخ، رویاپردازی قداستی، تاویل گرایی دینی، تقدیر گرایی و نگرش غالیانه و همچنین استفاده از ادبیات شیعی و واژگان و اسامی برخاسته از باورهای شیعی و تکرار اسامی ایمه، نشان دهنده تاثیر پذیری مولف از شیعه گرایی رایج در ایران عصر صفوی بوده است.
    کلیدواژگان: تاریخ نگاری، حسینی مرعشی تبریزی، صفویان، عالم آرای شاه طهماسب
|
  • Mansoor Dādāshnejad *, Muhammad Kadhim Alijāni Pages 7-23

    Ibn shahr Āshub (died in 588) in his book of Manaqib has mentioned fourteen traditions about the virtues of the People of the House and has maintained that the Sunnis have manipulated these traditions and have narrated the hadith in a way that the rights of the People of the House are violated. He has enumerated ten areas according to which the consensus of the sunnis formed to extinguish the divine light. The present paper is to investigate and criticize Ibn shahr Āshub's attitudes to prove that the mentioned items do not reflect the main attitudes of sunni opinions. Some of the cases which Ibn shahr Āshub has mentioned as the shortcomings of sunni's accounts have been quite common among Shiite hadith narrators. To cross-check and evaluate the validity of Ibn shahr Āshub's criticisms, his intended mentioned narrations have are to be compared with each other in the six-folded books of the Sunnis and six Shiite hadith books (the four books, Mahasen-e Barqi, and Basaeroddarajat) .

    Keywords: Ibn shahr Āshub, Sunni sources, People of the House virtues, hadith criticism
  • Ali Akbar Zakeri * Pages 25-40

    Collecting taxes is one of the routines of governments. The amount and method of collecting taxes in a way that it might not raise people's dissatisfaction and productive units are not closed up had been the most important issues for governments. Having investigated Imam Alii's conduct, this study analyzes this question that based on what criterion had Imam Ali collected taxes? It was proven that the primary criterion for the Imam had been focus on building and recovering. Thus, he had collected the amount of extra money from people's income. Thus, based on this criterion, Imam issued instructions to his governors to consider this point not to collect taxes from people's fixed capitals. Imam Ali would control himself the functions of tax collectors, and appointed inspectors to resolve peoples' complaints.

    Keywords: Kharāj, zakat, Imam Ali's economic justice, tax
  • Mohaammad Hassanbeigi * Pages 41-57

    After the demise of the Prophet (PBUH), the Islamic society was separated into three groups: the emigrants who largely desired the caliphate of Abu Bakr, the Ansar who wanted the caliphate of Sa'd ibn 'Abadah, and the supporters of the caliphate of Imam Ali (AS). Meanwhile, Abbas and his four sons were positioned in the third group and supported the caliphate of Imam Ali (AS). The proximity of the Abbasids to the Alawites continued almost until the first century AH. At the beginning of the Abbasid uprising around 100 AH, they shrewdly made use of many Alawite propagation methods. Shrewdly overtaking their rivals, the Abbasids declared they are successors of Abu Hashem, the grandson of Imam Ali (AS).  The main question of this study is that how the Abbasids could utilize the Shiite rituals and supports in their uprising? In this research, the method of the Abbasids relations with the Shiite before coming to the office and the method of their instrumental use of the Shiite propagational patterns in fortifying their uprising are reviewed and analyzed to illustrate how much the Abbasids made use of such patterns to recruit the Shiite supports.

    Keywords: Shiite, caliphate, the Abbasids, Alawite, the Abbasids uprising
  • Sayed Muhammad Taqi Musavi Kerāmāti * Pages 59-74

    The issue of Mahdiism is one of the most fundamental doctrines of the Shiite belief based on which one may draw a clear distinction between Shiite and other faithful schools of thought to the issue of the Promised Mahdism. However, the Shiite's pioneer reading of the Promised Mahdism is formed in the framework of believing the Twelefs Imam. During Imam Sadiq's imamate, the open political space gave him the chance to represent the belief in Mahdiism more clearly compare to the earlier periods. Using an analytical approach and by referring to the book of Alghaybah Na'māni, the present paperis to state Imam Sadiq's approach to the issue of Mahdiism. Na'māni is one of the leading Shiite Scholars who has gathered and narrated many traditions from Imam Sadiq. According to this book, Imam Sadiq's approach could be categorized in three sections of denial, affirmative, and explanatory. The denial approach reflects the negation of the Promised Imam's approach in the era of Imam Sadiq which is categorized in individual and behavioral denial. The affirmative approach includes three dimensions of proving the existence of Imam Mahdi, his occultation, and his coming awaiting. The explanatory approach, however, includes introducing Imam Mahdi, his absence, and the signs of his coming. This approach has led to the formation of a specific intellectual and belief school of thought about Mahdiism.

    Keywords: Alghaybah Book, Na'māni, Ja'fari School, Mahdiism
  • Ahmad Fallahzadeh * Pages 75-94
    Muhtadi's political-administrative had distinguished him from other Abbasid caliphs. The main question of the research is what measures did Mohtadi take to revive the Abbasid caliphate and to control the measurements of the Shiites? Having investigated historical sources, this study shows that Mohtadi competed with the Imamiyyah due to the broadcasting of news about the birth of the twelfth Imam and the spread of Shiite rebellions in numerous cities. Therefore, the Abbasid Caliph, in a spiritual competition with the house of Imam Hassan Askari (AS), tried to make political reforms in the royal courtyard while following the intellectual patterns of Ummayid caliph Amr bin Abdolaziz, asceticism in Abbasid caliphate. The chaos of the royal court, the disobedience of the commanders, and his inability to control the soldiers made him unsuccessful, and soon after the termination of his short office, violence and intimidation of the Mutawakkil's period dominated the Abbasid court.
    Keywords: Imam Hassan Askari, Imamiyah, political asceticism, Muhtadi Abbassi
  • Ali Akbar Jafari, Mahshid Sadat Eslahi *, Matin Sadat Eslahi Pages 95-111
    Relating the events and king's life events with different techniques was one of the popular traditions of historiography in Iran. To have an understanding of the history, historiography and studying history in different periods, there is no way but to get advantage of such works. The book Ālam Ārae Shāh Tahmāsb written by Hosseini Marashi Tabrizihas recorded the events of Shāh Tasmāb's period from 930 to 981. With respect to the significance of this book in historical studies of the Safavid Period, namely in shiitism investigation which had been a popular phenomenon of this period, this research is to investigate and to analyze the historiographical and historical studies of this book by Hosseini Marashi Tabrizi, an author whose Shiite approach is evident. The authors have used descriptive-analytical method. The main question of this research is that what has been the effect of shiitism as a popular tendency on the study and historiography as done by Hosseini Marashi Tabrizi in his book of Ālam Ārae Shāh Tahmāsb? The findings of the study prove that although this work is a narrative one, factors such as Shiite as the dominant religion, the author's viewpoints and his impressibility from shiitism have been influential in historiography an historical studies. Therefore, factors such as legitimatizing the Safavi King, the religious attitude of the writer to history, sacred daydreaming, religious interpretation, exaggerative attitude and determinism, using Shiite literature and words taken from Shiite beliefs, and repeating the Shiite Imams' names all prove that the author has been influenced by Shiite belief as the dominant religion of that period.
    Keywords: Historiography, Hosseini Marashi Tabrizi, the Safavids, Ālam Ārae Shāh Tahmāsb